Sidor

onsdag 18 januari 2012

Vad tror ni?

Igår läste vi om Jonas och givaren och på vilket sätt han överlämnar sina minnen till Jonas. Tänk att givaren redan kan känna lättnad, trots att det bara är ett par minnen som lämnats över till Jonas.

Jag funderar på varför de inte har minne av ord som snö och solsken? Vad tror ni att det beror på, för vi har samma himmel över hela jorden? Vad är det för speciellt med platsen de bor på? Skriv i kommentarsfältet vad ni tror att det kan bero på, varför ser det ut som det gör där de bor, och vad är "annorstädes"? Skriv om era tankar vad det gäller det också.



19 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det kanske beror på växthuseffekten och att den har förändrat klimatet så att det inte finns någon snö och ingen sol. "Annorstädes" kanske betyder på ett annat ställe

    SvaraRadera
  3. Personligen tänker jag mig en sån där stor kupol, som i Simpsons. Annorstädes är ju andra städer, utanför deras stad. För dem måste det ju vara en myt. Jag menar, de har ju aldrig sett dessa städer. Och så sa de ju att de tog bort snön. Jag tror att de lever i en sån där plastvärld. Allting är falskt. De har ju ett så perfekt samhälle så det inte är möjligt, eller hur? Det bara MÅSTE vara falskt.

    SvaraRadera
  4. Dem bor i underjordiska tunnlar, självklart. Jag tror att annorstädes betyder någon att dem är någon annanstans. Dam dam dam daaaaam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  5. Jag tror att det kanske beror på att himmel är förtrollad!

    annorstäder betyder ett annat ställe.

    SvaraRadera
  6. Antingen så är dom så smarta så dom har byggt nåt slags skydd över staden.(som ett tak) så ingenting kommer in… eller som michael sa, dom bor under jorden. Finns inga riktigt bra förklaringar på det xD Annorstädes betyder att det är på ett annat ställe…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  7. För att göra det så enkelt som möjligt för de och de har ett stort KRAFTFÄLT över staden som skyddar om regn och snö så det blir bara solsken :3 Annorstädes? ja vad kan det vara Bodil? jag har ingen aning!

    SvaraRadera
  8. Hur du skapar en stad utan snö och solsken av Linus Arvidsson.
    1. Du bygger en stad.
    2. Du fäller upp ett gigantiskt parasoll över staden.
    3. Du installerar massa lampor och spotlights i parasollet.

    Annorstädes är städer som inte har gigantiska parasoll!

    SvaraRadera
  9. jag tror det kan bero på växthuseffekten och land skapet har förändrats. annorstädes tror jag betyder någon annan stans.

    SvaraRadera
  10. Jag tror att antingen så bor de i någon slags skyddad stad, typ som en kupol eller ett gigantiskt växthus eller liknande. Och när man blir befriad kanske det i så fall innebär att man skickas utanför den. Den skyddade staden ser väl ut som den gör för att göra den så praktisk så möjligt, till exempel att markhöjden inte har några variationer, vilket förenklar husbygge och liknande. "Annorstädes" är väl andra likadana städer kan jag väl tänka mig.

    SvaraRadera
  11. Dom måste juh bo i nån slags inhägnad, som ett växthus med vind i!
    venne vah annorstädes betyder o.O

    SvaraRadera
  12. de bor i en stor kubformad sak så de kan styra vädret och hålla jordbruket igång hela året om och transportera det enklare det är därför som det inte finns uppför, utför, snö eller regn.

    SvaraRadera
  13. Det är en sorts kupol över staden eller byn eller vad du vill kalla det, och att den blockerar sol och snö och annat väder. Platsen de bor har liksom klimat kontroll, så att klimat förblir densamma hela året. Jag tror att annorstädes är andra städer antagligen?

    SvaraRadera
  14. Jag tror att dom styr molnen. så dom skymmer solen och aldrig regnar.
    Annorstädes är långt borta i andra städer.

    SvaraRadera
  15. Det är ju helt enkelt så att de är instängda i en stor, målad glaskupol!
    Och så flyter dem på havet, det är därför det inte finns några kullar eller höjder.
    När man blir befriad blir man fortfarande våldsamt mördad
    Där har ni hela boken!
    Annorstädes = Någon annanstans!

    Hiiiii dååh!

    SvaraRadera
  16. jag tror att jorden har ändrat omloppsbana så årstiderna försvinner.

    SvaraRadera
  17. Jag tror dom har nån slags sköld som skyddar mot värme och kyla. därför vet dom inte vad snö och direkt solljus är. Människorna kanske utvecklats så att dom inte tål sånt längre, på grund av ett experiment som gick fel.
    Annorstädes betyder i andra städer.
    /Viktor

    SvaraRadera