Sidor

onsdag 9 november 2011

Bokrecension

"Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag" så löd Olivias första sms i boken och även så har Sara Ohlsson genialt nog döpt boken.
Även denna debutromanen av en "grön" författare har gjort storsuccé och författare såsom läsare är glatt överraskade.

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara tillsammans med henne och hon förstår inte hur hjärtat ska kunna fortsätta slå utan honom, för vem är hon utan John? utan det perfekta förhållandet? Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en het ungdomsroman om att lyssna på sin kropp mer än man lyssnar på ryktena runt omkring sig.

Boken visar ett ärligt, vackert men samtidigt svårt sätt om att stå ut med sig själv, hur spänning blir till kärlek och sex förvandlas till skam. Hur fel men också hur fint det är på samma gång. Det är en bok om en ung persons rätt att känna.

Olivia är 17 år gammal, hon kommer ifrån en liten ort, Byxelkrok på Öland där hon bodde med sina föräldrar men när Olivia började gymnasiet i Kalmar flyttade hon till en egen lägenhet och spenderar mesta tiden där. När hennes pojkvän, John dumpar henne lämnas hon ensam ett svart hål, han påstår att hon är för ung för att dem ska kunna vara tillsammans. Detta ger Olivia ett mål, hon vill till varje pris få tillbaka honom, eller vill hon verkligen det? När hon börjar träffa andra killar märker hon att hon slutar att tänka på John så varför inte fortsätta så? När ryktena börjar gå funderar hon om hon verkligen har blivit kär på nytt eller om hon bara är kåt?

John är 21 år gammal, och hela boken börjar med att man får reda på att John dumpat Olivia. Han säger till henne att han tycker att åldersskillnaden är för stor men under större delen av boken undrar nog läsaren lite om han bara dumpade henne för att se vad han hade kunnat få istället, ett misstag om han hade frågat mig.

Emma är 18 år gammal och kommer från Kalmar. Olivia träffade henne under en sommar och dem blev bästa vänner, det är också Emma som peppar Olivia till att försöka få tillbaka John. Hon kastar då in Olivia i den s.k "operation fågelbajs" som är planen för att få John att ta tillbaka Olivia.

Tor är lika gammal som Olivia, alltså 17. Även han är en av hennes bästa vänner och han utgör en väldigt stark, stöttande och viktig roll i boken.

Martin får vi inte reda på åldern hos, han är Johns bror och även tillsammans med Emma. Personligen skulle jag vilja kalla Martin en "biroll" i boken som mest påverkar Emma.

Danijel går i Olivias klass och är något utav en "player" om man ska säga så. Efter att Olivia legat med honom får hon otroliga skuldkänslor och blir dessutom arg på honom, när hon konfronterar honom och frågar hur han kunde göra något sådant säger han till henne "Jag gör vad jag vill, Man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt."
Detta förföljer Olivia genom större delen av boken.

Citat
"John kallade mig aldrig bara "älskling", han sa alltid "min älskling". Det fick mig att känna mig stolt på ett sätt jag aldrig känt förut"

Boken får av mig en 8/10, det var en rolig samtidigt smärtsam berättelse om rätten att känna precis vad man själv vill

4 kommentarer:

  1. Den verkar jätte bra och skulle gärna läsa den och se om den är så bra som den verkar! :)
    //emma w

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Detta verkar som en väldigt bra bok och jag skulle gärna vilja läsa den. Vi får se om den är så bra som du beskriver den. ;) // linnea

    SvaraRadera
  4. Hej. Nej. Nej tack. Jag vill inte läsa denna boken. Jag tycker att den verkar långtråkig, seg & onödig. (som de flesta böckerna, men säg inget till Bodil) Mums. Ja! Nejdå. Jaha! Så jag gillar inte riktigt att läsa en jävla lång bok om något som någon annan har hittat på helt random och sedan tjänar pengar på... Mycket trevligare att läsa Skyrim Wikin! ^^ JA! Så nej tack. Jag inte läsa denna bok. Ja. Hej. // Linus

    Tack för din uppmärksamhet!

    SvaraRadera