Sidor

måndag 24 oktober 2011

Berst dagbok


Hallå där era bokfantaster! Jag tänkte att jag skulle skriva om en bok som jag har läst som Niklas tipsade mig om! Den heter Berts dagbok, författare är Anders Jacobsson och Sören Olsson. Boken handlar om:

Treb Walker alias Bert Ljung gör någonting som är absolut förbjudet för killar han skriver dagbok. Det är livsfarligt, tänk om klassens starkaste kille klimpen får reda på det! Då vet snart hela världen att treb älskar en tjej, är förföljd av en bautabacill, gör vetenskapliga experiment tillsammans med åke, tjuvstrumpar i hemlighet och att Treb bara är ett täcknamn...

Bra va?

Jag kanske också skulle ta och berätta vad huvudpersonerna heter! Det är Bert, Åke, Torlief, Klimpen, Rebecka, Nadja, Roffe, Ragge, Reinhold, Fredrik, Madelenae och Svea.

Miljön i boken är stadsmiljö och språket är ju såklart svenska.

Oj jag höll på att glömma jag kanske skulle berätta om författarna också

Anders Jacobsson: Han bodde i Linköping. Under 1980 arbetade han som lärarassistent vid en skola i Karlskrona, då en kollega sa att han skulle skriva en barnbok och då tänkte Anders det ska jag med göra. Han läste in en liten bit på sitt hemmastudio och skickade i väg det till lokalradions program ”Allemansradion”

Jacob Olsson: Tyckte om som barn att rita och att hitta på olika äventyr. Han ville bli popstjärna, och började spela elbas i popband och startade ett skivbolag när han var 18 år. Han började också att arbeta med teater och snart ville han bli skådespelare. När han gjorde det så flyttad hans kusin Andreas till Örebro och strax där efter så började det samarbete och skriva böcker.

Jag ger boken 4/10 poäng.

//Harald Hagberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar