Sidor

tisdag 29 maj 2012

Jorden runt på 80 dagar

Författare: Jules Verne

Titel: Jorden runt på 80 dagar

Miljön: Det är lite blandat, eftersom de reser runt om i världen. Den bäst beskrivna miljön var ändå i Indien. Man fick reda lite om kulturen också... (Visste ni att kristna inte får vistas i indiska kyrkor och att man måste lämna skorna utanför innan man går in i en sådan?)

Huvudpersoner: Herr Fogg, hans betjänt Passepartout, detektiven Fix och en dam som Fogg har hittat i den indiska djungeln. Sen fanns det ju också alla de kaptener och lokförare vars namn jag har för länge sedan glömt. Åh, och så var det en man som utmanade Herr Fogg till en revolverduell i Amerika.

Tiden - när utspelar sig boken? Tja, Jules Verne är ju född på 1800-talet och i boken står det att han bara använde de resefordon som fanns på den tiden. Boken är utgiven 1872-1873 så om jag ska våga mig på en gissning så blir det runt 1970-talet (och nej, Wikipedia var inte inblandad).

Följer boken kronologisk ordning, under hur lång tid utspelar sig berättelsen? Ja, boken följer kronologisk ordning. Den utspelar sig i 80 dagar, dock är inte alla 80 dagarna beskrivna utan det är mer beskrivet generellt. Jag har kollat upp att det finns en mer detaljerad version av den här boken, men jag är ganska nöjd med den här.

Sammanfattning av händelsen i boken: Herr Fogg är en gentleman som en kväll slår vad om 20.000 pund om att han hinner resa jorden runt på 80 dagar (därifrån kommer titeln). Han tar med sig sin betjänt, Passepartout, och, tja, reser jorden runt medan han försöker hålla tiden (försöker...). Emellertid kommer en detektiv, Fix, efter dem, eftersom han är säker på att Herr Fogg är tjuven som har rånat en brittisk bank på 55.000 pund. En hektisk jakt börjar och fortsätter jorden runt, där alla i gruppen har olika mål med den här resan. Frågan är, vem lyckas?

En bra del av boken: min favoritdel var i Indien, det var den mest spännande delen och också där Aouda följde med. Det var även ganska kul att lära sig om olika kulturer och vilka traditioner de har som inte vi har (indisk kyrka...).

Den mest skrämmande del av boken: Det var nog i Amerika är de var försenade med tåget och senare var de även försenade med båten. Det var också ganska skräckinjagande i slutet (men nu ska jag inte förstöra läsningen för er andra, eller hur? ^^).

Mutor är en stor del av boken. Man ser flera gånger hur Herr Fogg mutar olika personer med varierande summor pengar. Man märker att den som hade pengar hade makt, i alla fall på den tiden. Nuförtiden försöker man ju kämpa emot korruption, men det kommer alltid att finnas några som inte bryr sig (det är som lössinvasion, men det ska jag kanske inte gå in på, eller hur? :D ). När jag tänker på den korruptionen i boken så tycker jag att den är kusligt lik den i Senaten i Star Wars.
 
Det roliga är att år 1889 gjorde en amerikansk kvinna, Nellie Bly, en sådan resa på riktigt. Den tog 72 dagar och hon fick stor uppmärksamhet. Hon skrev en bok om det och redan året efter gjorde George Francis Train en likadan resa, fast hans tog bara 67 dagar.

Jag kan inte säga att jag har läst en bok lik denna. Den här är så originell bok som det kan bli. Boken har en charm och är extremt tilldragande, man kan inte låta bli att läsa mer. Den är väldigt spännande och tar dig på en resa världen runt (bokstavligen). "Jorden runt på 80 dagar" är också en väldigt omtalad bok, har blivit översatt till många språk, filmer har blivit filmade baserade på boken och spel har blivit skapade. Det är ett av Vernes mest kända verk och definitivt något man borde läsa, om bara för att se hur det var på den tiden.

Tja, vad tyckte jag om boken? Jag är ganska petig med böcker jag läser, jag brukar märka ifall en bok är bra eller inte efter ca 10 sidor. De dåliga slutar jag läsa. Så alla böcker jag gör en recension av tycker jag är bra, minst sagt.
 
Boken får av mig 5/5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar