Sidor

fredag 23 september 2011

Bok recension

Titel:Adam och koderna.

författare: KG Johansson

författar info:Han föddes 1952 i Norrbotten. Han gick på ekonomin linjen men han tycket det var för tråkigt så han hoppade av och började på musik linjen, sen blev han musiklärare. När han slutade med det började han med att skriva böcker om elgitarrspel och annat. Så småningom började han skriva annat också, bl.a fantasy- trilogin....

Miljö: En små stad...

Bokförlag: Hegas

Huvudpersoner: Adam, Pappa och Margot

Böcker som han har gjort: Han har gjort ca 36 böcker t.ex Glastomten, Gitarr Hits: Heavy Metal Nivå 13 m.m

Handling: Adam är en 13 årig pojke som blir tvingad att åka med sin pappa upp till Kiruna, för att hand skulle ha lite mer roligare uppe i Kiruna så har pappan köpt en ny bärbar dator till Adam.

När de han checkat in på Arlanda så frågade Adam pappa om han fick ta med sin dator in i planet så han hade göra, det fick han men han hade råkat ta pappans dator istället för hans, Adam blev är arg för nu hade han inget att göra och hans sprillans nya dator låg i bagageutrymmet. Adam frågade vad det var för nytt jobb som hans pappa det fått, pappan svarade att han skulle jobba på Esrange (Esrange är Sveriges Rymdstation), Adam frågade vad han skulle göra där men pappan svarade att det var hemligt. När de hade kommit fram till Kiruna så mötte de två personer i svarta kostymer de väntade på bagaget så var inte Adams dator med, när Adam frågade personalen på planet så sa det att den hade nog åkt med fel plan den hade nog kommit till Norge men när de hade fått tag i datorn så skulle de meddela de och. När Adam och pappa hade kommit till deras kusiner så fick de sina rum så frågade Margot om hon och han skulle ut och cykla en liten sväng. När Margot hade visat Adam runt i stan tog hon han till en liten stuga utanför staden, Margot förklarade att denna stugan skulle bombas på tisdag millitern brukade göra sånt. Adam var helt slut när de hade cyklat så långt han och Margot satte sig på marken och hon tog fram en dricka ur sin korg på cykel. När de kom hem igen så gick Adam direkt in i sitt rum där låg en brun väska på sägen det var hans DATOR! Han blev jätte glad han loggade in på en chat sida det skrev en till honom. Han talade om att det var en av Tobias kompisar han hette Jimmy de chattade länge och i många dagar Jimmy sa att han hade trillat ut ur son rullstol, Adam gick till hans hus och gick in hade blev fast hållen det var någon som hade tagit en säck över huvudet på honom. HUR KOMMER DET GÅ!?!?! läs då ”Adam och koderna” ….

Betyg: 6/10 poäng...